BREAKING NEWS

Friday, 30 June 2017

Lorong Pejalan Kaki Paling Indah di Dunia


Ada sebuah lorong pejalan kaki yang disebut-sebut paling indah di dunia terletak di Pulau Capri, sisi selatan dari Teluk Napoli.Lorong  itu bernama Via Krupp yang menghubungkan Charterhouse of San Giacomo dan kebun daerah Augustus dengan Marina Piccola.

Meskipun terkesan moden, 
 lorong pejalan kaki ini sebenarnya dibuat pada 1900 dan 1902 dengan jarak menegak 100 meter.  Lorong pejalan kaki itu mempunyai selekoh tajam dan beberapa yang masuk ke dalam batu-batu sehingga terkesan saling bertindih. Tidak hairan dengan keindahannya tersebut Via Krupp disebut " lorong pejalan kaki yang merupakan karya seni itu sendiri".

Setiap selekoh atau selekoh Via Krupp diatur selaras dengan permukaan tebing yang memberikan pemandangan berbeza, perspektif baru dan keindahan visual yang memanjakan mata. "Jalannya bergerak di lereng yang stabil namun orang-orang jalan tidak mengalami keletihan, baik saat berjalan naik atau turun, kerana mereka mencari pemandangan baru di setiap selekoh, pandangan baru dari langit atau pantai dalam setiap langkah yang menyegarkan diri," keterangan oleh penulis R . Pane. 
Lorong pejalan kaki itu digagas oleh ahli industri yang bernama Friedrich Alfred Krupp yang memerintahkan jurutera Emilio Mayer untuk pembangunannya. Friedrich yang berasal  dari Jerman sangat mencintai keindahan Pulau Capri di Itali ini dan selalu  tinggal di resort di sana. Rupanya itu yang memberinya idea untuk membuat jalan penghubung antara hotel beliau dan Marina Piccola.

Malangnya 
 lorong pejalan kaki indah tersebut juga mempunyai kisah tragis. Selepas Via Krupp selesai dibuat ternyata digunakan sebagai jalan rahsia menuju tempat pelacuran tempatan sehingga Friedrich diusir dari Itali pada 1902 setelah ketahui. Friedrich pun bunuh diri seminggu kemudian.

Sementara itu pada 1976 dan 2008, Via Krupp pernah ditutup kerana tanah runtuh. Namun kerana  kepopularnya, pelancong yang datang tetap mahu untuk melihat rupa Via Krupp dari dekat dengan menyelinap masuk pagar secara senyap-senyap.







 
Copyright © 2014 PenangKini.