BREAKING NEWS

Friday, 1 June 2018

RTM & Astro, Apa Yang Anda Perlu Tahu Tentang Hak Penyiaran Piala Dunia?

Apabila Menteri Komunikasi dan Multimedia, Gobind Singh mengumumkan bahawa RTM akan menyiarkan kejohanan Piala Dunia, ramai peminat bola sepak di negara kita bersorak gembira. Tak kurang juga ada yang menganggap ini sebagai pukulan maut kepada Astro.
Yalah, katanya buat apa nak langgan Astro lagi kalau boleh tengok Piala Dunia di RTM yang percuma. Dan apabila saham Astro jatuh 15% pada 28 Mei lalu, (kejatuhan tertinggi semenjak penyenaraiannya di Bursa pada Oktober 2012), ada penganalisis mengandaikan ianya adalah disebabkan pengumuman ini. Lebih-lebih lagi, Gobind Singh sendiri menekankan bahawa tujuan ini dilakukan adalah untuk menaikkan “rating”  penonton terarah kepada RTM.
Namun begitu, realiti dan hakikatnya adalah berbeza dari majoriti antara kita sangkakan. Ini selepas penerangan daripada pihak Astro sendiri berkenaan hak penyiaran ini.
Asasnya, hak penyiaran ini dimiliki oleh FIFA, yang kemudiannya mereka akan “appoint” beberapa syarikat untuk memasarkannya. Dan kemudian, syarikat-syarikat media akan berurusan dengan orang tengah ni untuk mendapatkan hak penyiaran Piala Dunia.
Menurut pihak Astro, ada dua jenis hak penyiaran perlawanan Piala Dunia ni. Satu, TV berbayar (Pay TV). Dua, percuma (“free-to-air”).
Bagi hak penyiaran bagi segmen TV berbayar di Malaysia ini dipegang oleh Astro. Hak ini bukanlah percuma saja mereka dapat. Ada bayaran yang bukan sedikit jumlahnya telah mereka keluar untuk membeli hak ni dari FIFA.
Hasilnya, mereka boleh menyiarkan 64 perlawanan Piala Dunia 2018. Dan salah satu cara untuk mendapatkan balik pulangan daripada ‘pelaburan’ ni, Astro pun juallah pakej Piala Dunia kepada rakyot Malaysia untuk melanggan. Selain daripada tu, Astro kutiplah pendapatan dari segi pengiklanan oleh syarikat-syarikat korporat.
Anda faham sampai ke bahagian ni? Ok, kalau faham sila teruskan.
Hak penyiaran bagi segmen percuma ini pula di bawah syarikat MLeague Marketing. Dan untuk kerajaan menyiarkan perlawanan Piala Dunia di RTM, mereka kena “nego” dulu dengan syarikat ini.
Pada Mac lepas, seorang jurnalis, Haresh Deol mendedahkan RTM telah ditawarkan untuk mendapatkan hak ini dengan harga RM31 juta. Jumlah ini adalah peningkatan sebanyak RM10 juta yang dikeluarkan oleh kerajaan bagi menyiarkan perlawanan Piala Dunia di RTM empat tahun dulu.
Jadinya, pihak tertinggi kerajaan (ketika itu) masih lagi ding dong ding dong pasal nak bagi kelulusan. Khabarnya, kerajaan (ketika itu) takut-takut nak “commit” untuk keluarkan jumlah perbelanjaan sebesar ini. Lagi pula, masa tu nak dekat Pilihan Raya Umum ke-14.
Oh ya, hak penyiaran bagi segmen percuma ini bukanlah meliputi semua 64 perlawanan seperti yang disangka oleh ramai peminat bola sepak. Hak penyiaran ni adalah meliputi sebilangan perlawanan sahaja. Daripada jumlah ini, hanya sebahagian saja boleh disiarkan secara langsung. Manakala selebihnya perlu disiarkan secara tertunda.
Kenapa jadi macam ni?
Ok. Secara logiknya, FIFA akan jaga geng-geng TV berbayar. Yalah, mahal kot geng-geng ini dah keluar duit. Maka FIFA pasti akan utamakan hak penyiaran TV berbayar berbanding hak penyiaran percuma. Dan di pihak TV berbayar pun dah “ready” siap-siap klausa untuk jaga kepentingan ‘pelaburan’ mereka daripada di’sailang’ oleh orang lain.
Sebab itulah, Gobind Singh sendiri umumkan RTM mungkin bakal siarkan 41 perlawanan Piala Dunia 2018 sahaja. Dan dari 41 ni, 27 daripadanya adalah siaran langsung. Manakala baki 14 lagi adalah secara tertunda.
Dan benda ni bukan baru pun. Sebelum ni, RTM juga tak dapat siarkan keseluruhan perlawanan Piala Dunia. Pada Piala Dunia 2014, RTM hanya siarkan 35 perlawanan, dengan 24 merupakan siaran langsung dan 11 lagi adalah siaran tertunda.
Jadi toksah lah mimpi dapat percuma nak tengok kesemua perlawanan Piala Dunia secara langsung dari RTM.
Untuk rekod, RTM ni dah siarkan kejohanan Piala Dunia sejak dari 1974 lagi. Cumanya, ada gangguan sikit pada tahun 1982 apabila negara di bawah pimpinan Dr Mahathir masa tu tak ada duit nak beli hak penyiaran ni. Jadinya, rakyat Malaysia dan syarikat korporat beramai-ramai menghulurkan dana untuk “support” RTM beli hak penyiaran ni.
Sekarang anda dah tahu?
Sumber:
New Straits Time, 2018, World Cup ‘competition’ pushes Astro shares down?
The Star, 2018, Two types of broadcasting rights
Haresh Deol, 2018, RTM still tackling pricey World Cup TV rights
 
Copyright © 2014 PenangKini.