Friday, 29 March 2019

Ikan Kembong Sebenarnya Lebih Berkhasiat Daripada Ikan Salmon



Setakat ini, salmon telah digembar-gemburkan sebagai makanan hebat dengan kadar asid lemak Omega-3 yang tinggi. Tidak hairanlah harganya agak mahal.

Sebenarnya, tidak perlu salmon jika anda mahu mencari Omega-3. Terdapat spesis ikan tempatan dengan kandungan Omega-3 yang lebih tinggi daripada salmon.

Jumlah nilai gizi pemakanan juga tidak kurang hebatnya. Apakah khasiat yang ada pada makarel atau lebih dikenali masyarakat tempat sebagai ikan kembung ini? Berikut informasi penuh memetik merdeka.com.

Kaya dengan protein, mineral, vitamin, dan asid lemak yang sihat

Makarel adalah sumber nutrisi yang sangat baik. Vitamin D yang terkandung di dalamnya membantu menyerap kalsium yang diperlukan untuk tulang yang sihat dan gigi sihat.

Kandungan protein, Omega-3, vitamin B12, vitamin D, fosforus, vitamin B2 (Riboflavin), vitamin B6, yodium, dan selenium dalam makarel adalah lebih tinggi daripada ikan salmon.

Omega 3 dapat membantu perkembangan otak dan mata pada bayi. Kandungan ini juga membantu pertumbuhan otak dan perkembangan mata apabila janin masih dalam rahim. Hati bayi sentiasa sihat dan tekanan drah tetap normal.

Ikan tempatan mempunyai nilai gizi pemakanan yang tinggi yang tidak disedari ramai. Tiada sebab untuk anda tidak mahu makan ikan yang ditangkap secara tempatan. Kandungan gizi pemakanan tidak lebih rendah daripada makanan yang diimport.

Manfaat Ikan Kembung Bagi Kesihatan dan Ibu Hamil

Ikan kembung merupakan salah satu ikan yang populer di masyarakat karena dikenal memiliki berbagai manfaat untuk kesehatan. Ikan yang memiliki rasa yang lezat ini dapat diolah dengan cara dipanggang, dikukus, ikan pindang, ikan asin, maupun bentuk olahan lainnya. Ikan ini sangat kaya akan asam lemak omega-3 yang penting untuk mempertahankan fungsi normal organ tubuh kita.

Kandungan Gizi Ikan Kembung

Manfaat ikan kembungIkan kembung merupakan salah satu jenis ikan yang banyak mengandung sumber gizi yang penting bagi tubuh, yaitu mineral dan vitamin. Meskipun kandungan mineral pada dagingnya hanya sedikit, namun hal tersebut merupakan senyawa yang memiliki peran dalam proses glikolisis.

Kandungan nutrisi lain dalam ikan kembung adalah manfaat kalsium, manfaat zat besi, tembaga dan yodium. Vitamin yang terdapat pada ikan ini yaitu manfaat vitamin B kompleks dan vitamin yang larut dalam lemak seperti manfaat vitamin A,D, dan E.

Blog mazeer

No comments:

Post a comment