Saturday, 11 January 2020

62 orang dijangkiti influenza di Pulau Pinang..



Orang ramai diingatkan supaya mengekalkan tahap kebersihan diri dengan kerap membasuh tangan menggunakan air dan sabun atau hand sanitizer dan mengamalkan adab batuk yang baik. - Gambar hiasan

GEORGE TOWN: Jabatan Kesihatan Negeri Pulau Pinang merekodkan 10 kluster penyakit seperti influenza (ILI) dengan seramai 62 individu dijangkiti influenza dalam kluster itu sejak 29 Dis lepas hingga 12 tengah hari semalam (Jumaat).

Pengarah Kesihatan Pulau Pinang, Dr Asmayani Khalib berkata data itu diperoleh berdasarkan pengawasan yang dijalankan pihaknya di klinik sentinel terpilih di seluruh negeri itu.

"Seramai 62 individu dilaporkan dijangkiti influenza dalam kluster itu yang 15 pesakit menerima rawatan di wad dan keadaan mereka dilaporkan stabil," katanya dalam kenyataan di sini pada Sabtu malam.

Katanya, influenza bermusim adalah jangkitan saluran pernafasan biasa yang disebabkan oleh virus influenza bermusim seperti Influenza A, Influenza B, berbeza dengan selesema burung (avian influenza) dan pandemic influenza.

Katanya influenza adalah jangkitan yang biasa dan ia tidak tertakluk kepada keperluan pelaporan dan pemberitahuan mandatori di bawah Akta Pencegahan dan Kawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342) dan ekoran itu, pihaknya tiada rekod setiap kes jangkitan influenza yang berlaku di negeri.

Dr Asmayani berkata bagaimanapun pihaknya sentiasa mengawasi kes influenza dengan menggunakan data proksi ILI yang direkodkan daripada aktiviti pengawasan membabitkan beberapa klinik sentinel di seluruh negeri.

"Berdasarkan data ILI yang dipantau secara berterusan, kes ILI yang dilaporkan dari klinik sentinel menunjukkan penurunan 34.12 peratus dari 85 kes ke 56 kes untuk minggu epidemiologi pertama pada tahun 2019 dan 2020," katanya.

Katanya selain itu, saringan suhu turut dibuat terhadap semua penumpang di balai ketibaan Pintu Masuk Antarabangsa (PMA) di lapangan terbang dan penumpang yang didapati menunjukkan gejala akan ditahan untuk pemeriksaan lanjut.

Beliau berkata orang awam khususnya golongan berisiko tinggi adalah digalakkan untuk mendapatkan vaksin influenza bermusim secara tahunan yang ditawarkan di kebanyakan fasiliti kesihatan swasta di seluruh negeri, sebagai langkah pencegahan dalam mengurangkan risiko terkena jangkitan wabak itu.

"Orang ramai juga diingatkan supaya sentiasa mengekalkan tahap kebersihan diri dengan kerap membasuh tangan menggunakan air dan sabun atau hand sanitizer dan mengamalkan adab batuk yang baik serta cara hidup sihat," katanya.

-- BERNAMA

2 comments:

  1. Data pribadi
    negara Indonesia
    Nama: Arif Hidayat
    Alamat: Jl.ds.lamangkona tawaeli
    Sudah dua tahun sekarang saya telah memberikan kesaksian tentang bagaimana saya meminjam Rp30 juta dari AVANT Loan Company dan beberapa orang meragukan saya karena tingkat penipuan online. AVANT Loan telah memberi saya satu hal lagi untuk tersenyum karena setelah menyelesaikan angsuran pinjaman bulanan yang saya pinjam sebelumnya, saya memohon kepada Ibu Deborah bahwa saya ingin pergi untuk ekspansi bisnis lebih lanjut sehingga saya menyerahkan tambahan Rp250 juta setelah melalui proses hukum saya. pinjaman disetujui oleh manajemen mereka dan saya menerima pinjaman saya dalam waktu kurang dari 2 jam di rekening bank BCA saya. Saya tidak memiliki tantangan dengan bank karena Bu Deborah dan tim manajemen pinjaman terbatas Avant telah dianggap sebagai pemberi pinjaman yang sah sehingga tidak ada masalah sama sekali.
    Untuk pinjaman apa pun, saya sangat merekomendasikan Avant Loans Limited hari ini dan selalu
    e_mail: [avantloanson@gmail.com]

    WhatsApp: +6281334785906

    Waalaikumsalam Warahmatullahi Wabarakatuh.

    ReplyDelete
  2. Halo, saya Ryan Ceanic, pemberi pinjaman yang memberikan pinjaman seumur hidup. Apakah Anda memerlukan pinjaman mendesak untuk menghapus hutang Anda atau Anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan bisnis Anda? Kami membantu orang dalam kesulitan keuangan yang telah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? tidak perlu mencari lagi karena kami ada di sini untuk menjadikan semua masalah keuangan Anda sebagai masa lalu. Kami meminjamkan dana kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan dengan tingkat bunga 1%. kami memberikan bantuan yang dapat diandalkan dan penerima. Untuk aplikasi dan informasi lebih lanjut, kirim balasan ke yang berikut ini
    Alamat email: ryanceanicloanfm@protonmail.ch
    Whatsapps: +4915772501298

    ReplyDelete