Friday, 18 September 2020

Pengusaha Pulau Pinang meneroka siaran langsung untuk menjual tanglung di tengah wabak



GEORGE TOWN: Walaupun wabak COVID-19 mempengaruhi perniagaan, satu kedai di Pulau Pinang telah mengeluarkan trik baru untuk memastikan perniagaannya terus hidup.

 

Pengasas Maxim Group Pang Khek Seng berkata syarikat itu menganjurkan sesi penyiaran langsung melalui laman media sosial untuk mempromosikan tanglung tradisionalnya sempena festival kue bulan yang akan datang, yang akan berlangsung pada 1 Oktober tahun ini.

 

"Sejauh ini, sambutan dari siaran langsung adalah baik dan kami mungkin mempertimbangkan untuk melakukan lebih banyak lagi," katanya kepada Bernama semasa wawancara baru-baru ini.

 

Pang, yang juga pengarah restoran dim sum Tai Tong, mengatakan bahawa tanglung selalu menjadi tarikan bagi rakyat Malaysia dan orang asing di restoran tersebut dengan menjelang festival kue bulan.

 

Lawatan ke restoran di Lebuh Cintra di sini mendapati lebih daripada 2.000 tanglung kertas kaca berwarna-warni tergantung di dalam premis dan mereka dijual, dengan harga antara RM12 dan RM45 setiap satu.

 

"Namun, karena pandemi dan larangan perjalanan internasional, kami mungkin kehilangan sekitar 50 persen dari penjualan kami (pada tanglung)," kata Pang.

 

Dia mengatakan bahawa walaupun tahap pemulihan Perintah Kawalan Pergerakan telah mulai melihat peningkatan secara beransur-ansur dalam kedatangan pelanggan, dia berharap wabak itu segera berakhir secepat mungkin sehingga perniagaan dapat pulih lebih cepat.

 

"Meskipun demikian, kami cukup beruntung kerana Malaysia adalah salah satu negara yang menangani situasi pandemi dengan baik dan kami harus bersyukur untuk itu," tambahnya.

 

- BERNAMA

No comments:

Post a comment