Sunday, 6 June 2021

Terngiang-ngiang suara arwah mahu makan durian

 


Sumber Harian Metro 

Zuhainy Zulkiffli

am@hmetro.com.my

MOHD Zaid menunjukkan foto anak sulungnya, Nur Rania Adelia yang meninggal dunia dalam kebakaran di unit kondominiumnya di Jalan Dr Wu Lien Teh. FOTO Zuhainy Zulkiffli

Georgetown: "Ketika tiba di rumah, keadaan agak gelap kerana asap sudah berkepul dan saya hanya menemukan anak kedua sedang menangis di ruang tamu," begitu kata Mohd Zaid Husmin, 34, mengenai kejadian kebakaran di unit kondominiumnya di Jalan Dr Wu Lien Teh, di sini, hari ini.

Dalam kejadian itu, anak sulungnya Nur Rania Adelia, 6, meninggal dunia dipercayai akibat terhidu asap.

Mohd Zaid berkata, sebelum kejadian, dia bersama isterinya Tuti Harnida Harun, 34, dan anak bongsunya berusia setahun keluar ke pasar bagi membeli barangan keperluan.

Menurutnya, arwah bersama anak keduanya, Muhammad Ariq Zakwan, 4, yang sedang tidur ditinggalkan di rumah.

"Berikutan mereka nyenyak tidur, saya ambil keputusan untuk tinggalkan mereka sebentar, tambahan pula pasar terletak tidak jauh dari rumah iaitu kurang lima minit perjalanan.

"Saya turut mengaktifkan aplikasi Zoom bagi memantau secara langsung keadaan anak di rumah," katanya ketika ditemui di Jabatan Forensik Hospital Pulau Pinang (HPP), di sini.

Mohd Zaid berkata, kira-kira 10 minit ketika berada di pasar, dia terdengar anak keduanya menangis menerusi aplikasi itu selain melihat kepulan asap memenuhi ruang tamu rumah lalu mereka bergegas pulang.

Katanya, sebaik tiba di rumah, anak keduanya ditemukan di ruang tamu sedang menangis, namun dia tidak dapat mengesan Nur Rania Adelia.

"Saya selamatkan Muhammad Ariq Zakwan dahulu sebelum masuk semula ke dalam rumah dan keadaan asap tebal menyebabkan saya sukar mengesan kedudukan Nur Rania Adelia.

"Hanya selepas saya membuka tingkap bagi ruang pengudaraan, Nur Rania Adelia dilihat terbaring di atas tilam di bilik utama dalam keadaan tidak sedarkan diri," katanya.

Menurutnya, pasukan bomba yang tiba memberi rawatan dan bantuan pernafasan sebelum anak sulungnua dibawa ke HPP bagi rawatan lanjut.

Katanya, dia reda kejadian yang menimpa keluarganya dan berharap orang ramai tidak menyalahkan sesiapa.

"Tiada ibu bapa yang mahu tinggalkan anak di rumah dalam keadaan begitu, malah saya juga mengambil inisiatif mengaktifkan aplikasi Zoom bagi memantau mereka secara langsung.

"Terngiang-ngiang suara Nur Rania Adelia mahu makan durian, malah dia kelihatan gembira dan ceria selepas saya bawa pulang buah itu, semalam," katanya.

Terdahulu, portal Harian Metro melaporkan mangsa meninggal dunia selepas dihantar ke hospital untuk mendapatkan rawatan, manakala adik lelakinya terselamat dalam kejadian itu.

Sepasukan anggota Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Jalan Perak dihantar ke lokasi sebaik menerima panggilan pada 9.05 pagi. HARIAN METRO

1 comment:

  1. Halo
    orang-orang baik saya di Asia, semoga ALLAH terpuji, nama saya Mahmud Simon, warga negara INDONESIA tetapi saya berbasis di sini di MALAYSIA; Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda semua tentang kebaikan Tuhan yang akhirnya membawa saya ke pemberi pinjaman yang baik ini melalui Ibu Nurliana Novi, pemberi pinjaman pinjaman yang benar-benar asli bernama Elina Johnson, direktur ALL GRANT ELINA JOHNSON LOAN , setelah saya ditipu oleh  pemberi pinjaman palsu, saya bangkrut, putus asa dan tidak tahu harus berbuat apa dan siapa yang harus dipercaya, kemudian dia datang dan memberikan senyum lebar di wajah saya sebagai kejutan terbesar saya. Saya tahu sebagian besar dari Anda juga pernah menjadi korban penipuan, Anda tidak perlu repot lagi karena saya harus menyampaikan kabar baik dan satu-satunya pemberi pinjaman yang dapat Anda percaya,

    Sekali lagi setelah saya mendapat pinjaman darinya, saya berinvestasi dalam bisnis dan saya melihat bahwa saya membutuhkan lebih banyak, saya terkejut ketika ibu memberi saya pinjaman lain selain pinjaman sebelumnya, orang-orang baik saya, saya telah melihatnya dan saya bagian dari pengalaman, hari ini hidup saya mendapat giliran baru berkat ibu Elina, ya mungkin Anda takut karena kesaksian palsu yang Anda dengar tetapi saya adalah saksi dan jika saya berbohong semoga ALLAH mengambil nyawa saya, saya ada orang jika Anda mau pinjaman asli dia adalah satu-satunya yang dapat Anda percaya,

    Nyonya Elina Johnson dari ALL GRANT ELINA JOHNSON LOAN hubungi saja dia hari ini melalui email: elinajohnson22@gmail.com »atau Anda dapat menghubungi saya melalui email saya untuk panduan lebih lanjut; mahmudsimon2@gmail.com, dan saran cara mengajukan pinjaman dari Ibu Nurliana Novi di nurliananovi96@gmail.com. Saya menunggu untuk mendengar kabar baik Anda sendiri, Terima kasih semua dan semoga ALLAH terpuji.

    ReplyDelete