Showing posts with label nasional. Show all posts
Showing posts with label nasional. Show all posts

Friday, 3 August 2018

Mahadzir Lokman Meninggal Dunia

KUALA LUMPUR 3 Ogos - Personaliti terkemuka tanah air, Mahadzir Lokman meninggal dunia di sebuah hotel di Kota Kinabalu, Sabah awal pagi tadi.

Menurut adik beliau, Ida Lokman, keluarganya sangat terkejut menerima berita itu.

"Saya kini sedang bergegas ke Kota Kinabalu untuk menguruskan jenazah," katanya kepada Utusan Online ketika dihubungi sebentar tadi. - UTUSAN ONLINE


Sunday, 24 June 2018

Kenapa Siti Kassim Ditahan?

Polis Jawab Penahanan Siti Kassim

Polis menahan peguam Siti Zabedah Kassim atau lebih dikenali sebagai Siti Kassim malam tadi kerana dipercayai menghalang tugas penjawat awam.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor SAC Fadzil Ahmat berkata peguam itu ditahan di Ibu Pejabat Polis Daerah Kajang pada 12.40 malam susulan laporan polis dibuat seorang wanita yang mendakwa anak perempuannya berusia 24 tahun dilarikan oleh Siti Kassim pada Khamis lepas.

Siti Kassim dikatakan melarikan anaknya ketika sedang menjalani pemeriksaan psikiatri oleh doktor di Hospital Kajang.

"Laporan polis juga telah dibuat oleh anggota polis yang mengiring wanita (yang berusia 24 tahun) tersebut berhubung kekecohan yang berlaku di wad pemeriksaan ketika Siti Kassim menyerbu masuk walaupun cuba dihalang oleh pengawal keselamatan," katanya dalam kenyataan, hari ini.

SAC Fadzil berkata susulan itu, pasukan polis telah menyelamatkan mangsa dari sebuah rumah di kawasan kondominium di Segambut kira-kira 9 malam tadi.

Beliau berkata pihaknya terpaksa memecah masuk rumah berkenaan kerana mangsa enggan memberikan kerjasama dan menguncikan diri di dalam rumah bagi memastikan dia tidak mencederakan dirinya dan orang lain.

Katanya mangsa telah dihantar semula ke Hospital Kajang untuk menjalani prosedur pemeriksaan yang tertangguh sebelum ini selain membolehkan pegawai penyiasat mendapatkan keputusan doktor.

Katanya kes diklasifikasikan di bawah Seksyen 363 Kanun Keseksaan iaitu menculik dan Seksyen 186 kanun sama iaitu menghalang tugas penjawat awam.

Kejadian itu turut tular dalam media sosial malam tadi yang merakam kekecohan insiden berkenaan.-- BERNAMA

Saturday, 9 June 2018

Chef Selebriti Terkenal Dunia Anthony Bourdain Bunuh Diri



Chef selebriti terkenal dunia dari Amerika Syarikat, Anthony Bourdain mati dipercayai bunuh diri di dalam sebuah bilik hotel di, Strasbourg, Perancis.

Kematian Bourdain disahkan sendiri oleh rakan baiknya.

Kejadian berlaku ketika Bourdain dalam rangka pengembaraannya ke Perancis bagi menjalani penggambaran salah satu episod siri jelajah terbabit.

Bagaimanapun, polis sehingga kini belum mendedahkan punca dan motif sebenar kes bunuh diri chef selebriti berusia 61 tahun itu.

Friday, 8 June 2018

HSS Engineers terima notis tamat kontrak MRT3

KUALA LUMPUR: Syarikat sekutu HSS Engineers Bhd, HSS Integrated Sdn Bhd (HSSI), hari ini menerima notis bertulis 30 hari daripada Mass Rapid Transit Corporation Sdn Bhd, menamatkan kontrak Transit Aliran Massa Lembah Klang Laluan 3 Laluan Lingkaran.

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, HSS Engineers berkata, ini berikutan keputusan kerajaan untuk tidak meneruskan projek berkenaan.



“Keputusan ini dijangka tidak memberikan sebarang kesan ketara kepada operasi dan kewangan syarikat dan kumpulannya, memandangkan hanya kerja-kerja awal yang sudah dimulakan setakat ini, dan akan diberi pampasan mengikut terma dan syarat kontrak berkenaan,” tambah syarikat itu.

Ringgit bulan Mei susut 1.4%

KUALA LUMPUR 7 Jun - Ringgit menyusut 1.4 pe­ratus kepada RM3.9798 berbanding dolar Amerika Syarikat (AS) sepanjang Mei dipengaruhi faktor luaran dan dalaman terutama kejutan da­­lam keputusan Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

Ketua Ekonomi dan Ketua Penyelidikan Ambank, Dr. Anthony Dass berkata, mata wang tempatan itu sememangnya sebelum ini terdedah kepada turun naik disebabkan beberapa faktor dan keadaan itu diburukkan dengan perubahan dasar secara drastik di peringkat domestik.


Katanya, dalam masa sama, pengukuhan dolar AS turut memberi kesan kepada kelemahan ringgit pada tempoh tersebut.

“Ketidaktentuan dalam pasaran domestik menyaksikan alir­an keluar asing berjumlah RM5.6 bilion dalam pasaran saham tempatan manakala sekuriti kerajaan Malaysia (MGS) bagi tiga, lima, tujuh dan 10 tahun meningkat 7.7 mata asas (bps) kepada 3.722 peratus, 3.1 bps kepada 3.807 peratus, 6.5 bps kepada 4.019 peratus dan 6.3 bps kepada 4.187 peratus.

“Kami menjangkakan keti­daktentuan akan berterusan pada bulan ini dengan fokus kepada mesyuarat Rizab Persekutuan AS yang akan menaikkan kadar faedah pada 25 bps dan cadangan sama ada berlaku tiga atau empat kenaikan kadar itu tahun ini. Selain itu, hasil pertemuan antara Korea Utara dan AS juga terus mempengaruhi kea­da­an tidak menentu ini,” katanya dalam nota kajian di sini hari ini.

Bagaimanapun, menurut la­poran Bloomberg, peletakan jawatan Tan Sri Muhammad Ibrahim sebagai Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM) akan menambah ketidaktentuan da­lam ekonomi negara selepas menyaksikan perubahan kerajaan pada 9 Mei lalu.

Namun, peniaga masih me­nunggu beberapa perubahan yang membawa kepada risiko global pada minggu depan termasuk semakan semula dasar monetari oleh bank pusat utama dan pertemuan AS dan Korea Utara. Ia juga termasuklah peng­umuman pelantikan gabenor yang baharu.

Pakar Strategi Pelaburan Cre­dit Suisse di Singapura, Julian Wee berkata, peletakan jawatan Tan Sri Muhammad Ibrahim sebagai Gabenor BNM tidak mendatangkan kesan keta­ra kepada pasaran kewangan.

“Ia hanya sebahagian daripada langkah pembaharuan yang dilaksanakan kerajaan baharu. Jadi, tidak ada sebab untuk mengharapkan sebarang per­ubahan dalam jangka masa terdekat dengan mengambil kira kedudukan dasar secara keseluruhan,” katanya.

Sementara itu, penganalisis pasaran saham, Nazarry Rosli berkata, pasaran tidak memberi banyak reaksi negatif kepada perkara tersebut memandangkan bakal penggantinya adalah individu dari BNM yang mempunyai pengalaman luas.

“Ini dijangka memberi kesi­nambungan dari segi dasar-dasar dan tadbir urus. Selain itu, dasar-dasar BNM juga dijangka terus kekal,” katanya kepada Utusan Malaysia.

Setakat pagi ini, ringgit tidak berubah berbanding dolar AS ketika para penggiat pasaran masih menunggu petunjuk daripada pihak berkuasa mengenai pengganti Muhammad.

Pada 9.27 pagi ini, ringgit berada pada RM3.9720 berbanding dolar AS, menyamai paras sewaktu ditutup semalam.

Ringgit ditutup pada paras RM3.9770 berbanding dolar AS bagi sesi dagangan hari ini.

Semalam, kerajaan telah menerima peletakan jawatan Muhammad berkuat kuasa 6 Jun 2018. Bagaimanapun, pengganti beliau masih belum dinamakan dengan bekas Timbalan Gabenor BNM, Datuk Nor Shamsiah Mohd. Yunus disebut-sebut sebagai calon pilihan untuk menerajui bank pusat itu. UTUSAN

Thursday, 7 June 2018

Dakwaan terhadap Agong, Kadir Jasin disiasat polis

Aduan polis terhadap Datuk A. Kadir Jasin dibuat orang ramai dan NGO. — Foto Bernama
Aduan polis terhadap Datuk A. Kadir Jasin dibuat orang ramai dan NGO. — Foto Bernama
KUALA LUMPUR, 7 Jun — Polis membuka kertas siasatan terhadap Datuk A. Kadir Jasin berikutan aduan berkaitan isu perbelanjaan Yang dipertuan Agong.
Ketua polis negara berkata Kadir disiasat bawah Akta Hasutan, Seksyen 233 Akta Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia dan Seksyen 500 Kanun Keseksaan.
“Aduan dilapor orang ramai dan NGO,” kata Tan Sri Mohamad Fuzi Harun.

Baru-baru ini, Kadir melalui blognya mendakwa kerajaan memperuntuk RM256.9 juta antara Januari hingga April tahun ini kepada baginda.

PKR arah ahli parlimen, wakil negeri taat kepada Mahathir


PKR menggesa semua wakil rakyatnya memberi taat setia kepada Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad. ― Foto oleh Ahmad Zamzahuri
PKR menggesa semua wakil rakyatnya memberi taat setia kepada Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad. ― Foto oleh Ahmad Zamzahuri
KUALA LUMPUR, 7 Jun ― Semua pemimpin PKR perlu taat setia kepada Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, kata Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Amanat itu dimaklumkan oleh setiausaha agung PKR Datuk Saifuddin Nasution Ismail selepas pertemuan Anwar dengan wakil rakyat PKR, lapor Sinar Harian.
“Semua pemimpin PKR sama ada peringkat negeri dan persekutuan digesa agar memberi sokongan teguh kepada Mahathir kerana tanggungjawab yang digalasnya sebagai perdana menteri sangat berat,” katanya kepada media.
Anwar selaku ketua umum PKR dan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Azizah sebagai presiden PKR memberi sokongan penuh kepada Mahathir, katanya lagi.
Saifuddin juga berkata wakil-wakil rakyat PKR peringkat negeri juga perlu mengambil pendirian sama bagi membolehkan pentadbiran Mahathir lancar.
“Perkara ini penting bagi membolehkan Mahathir menjalankan tanggungjawab dengan lebih tenang dan efektif,” katanya.

“Kita tidak mahu timbul sebarang perkara yang boleh menganggu perjalanan kerajaan.”

Dua projek saluran gas ikut prosedur, kata Najib


Najib mengingatkan agar lebih berhati-hati dalam membuat dakwaan bermotif politik terutama melibatkan syarikat milik negara asing. ― Foto oleh Reuters
Najib mengingatkan agar lebih berhati-hati dalam membuat dakwaan bermotif politik terutama melibatkan syarikat milik negara asing. ― Foto oleh Reuters
KUALA LUMPUR, 6 Jun ― Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak mengalu-alukan penyiasatan secara telus dan terbuka terhadap dua projek iaitu projek Saluran Paip Pelbagai Produk Petroleum (MPP) dan Saluran Paip Gas Trans-Sabah (TSGP).
Najib yakin semua prosedur dan proses perundangan telah dipatuhi berkaitan dengan rundingan dan pelaksanaan dua projek saluran paip yang dibangkitkan Menteri Kewangan Lim Guan Eng semalam. 
“Saya turut dapati Guan Eng telah menyebut kesemua bayaran yang dibuat kepada China Petroleum Pipeline Bureau (CPPB) adalah mengikut perjanjian dan bukan kepada pihak-pihak lain.
“CPPB ialah anak syarikat kepada salah sebuah syarikat terbesar di dunia dan dimiliki kerajaan China - China National Petroleum Corporation,” katanya dalam catatan Facebook dan Twitternya, malam tadi.
Beliau menjelaskan kedua-dua projek saluran gas yang lebih ekonomik dan jaminan manfaat bekalan tenaga bagi Malaysia itu telah dirunding melalui asas kerajaan kepada kerajaan dengan kerajaan China.
Najib berkata beliau dan Perdana Menteri China Li Keqiang telah menyaksikan pemeteraian Perjanjian Persefahaman (MoU) bagi projek saluran gas itu bersama beberapa projek lain ketika membuat lawatan rasmi ke Beijing pada 14 Mei, tahun lepas. 
Beliau juga berkongsi bahawa pada majlis yang sama, China turut memberikan komitmen untuk mengimport barangan bernilai US$2 trilion bagi tempoh lima tahun dari Malaysia, membuat pelaburan sehingga US$150 bilion di Malaysia dan menawarkan 10,000 tempat bagi latihan serta pendidikan untuk rakyat Malaysia di pelbagai institut di China. 
“Tidak lupa pula komitmen daripada kerajaan China membantu pekebun kecil sawit di Malaysia dengan pembelian tambahan minyak sawit daripada kita,” katanya.
Najib mengingatkan agar lebih berhati-hati dalam membuat sesuatu dakwaan bermotif politik terutama melibatkan syarikat milik sebuah negara asing yang mungkin akan mencetuskan kesan negatif terhadap hubungan dan perdagangan antarabangsa Malaysia.
Lim semalam dilaporkan meminta bekas ketua setiausaha perbendaharaan Tan Sri Irwan Serigar Abdullah dan Najib untuk menjelaskan mengenai perjanjian yang berat sebelah dan meragukan bernilai RM9.4 bilion ditandatangani oleh Suria Strategic Energy Resources Sdn Bhd (SSER).

SSER adalah anak syarikat milik penuh Kementerian Kewangan yang ditubuhkan pada 19 Mei, 2016, dengan tujuan khusus untuk melaksanakan projek MPP dan TSGP. ― Bernama

Tuesday, 5 June 2018

Shahrizat tak pertahan jawatan ketua Wanita Umno

KUALA LUMPUR: Tan Sri Shahrizat Abdul Jalil mengumumkan beliau tidak akan mempertahankan jawatan ketua Wanita Umno pada pemilihan parti akan datang.

Beliau berkata, keputusan itu dibuat selepas mengambil serius suara lantang rakyat yang mahu melihat perubahan dan pembaharuan dalam Umno, selain memberi peluang kepada muka baharu mengetuai sayap itu.

“Wanita Umno mempunyai ramai pemimpin berpotensi terdiri daripada mereka yang berpengalaman mahupun mereka yang muda dan bertenaga.



“Saya yakin jika mereka diberi peluang untuk memimpin Wanita Umno, mereka akan menjalankan tugas dengan baik, terutamanya untuk berkhidmat kepada rakyat,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Beliau berkata, keputusannya itu sudah dimaklumkan pada mesyuarat exco sayap itu hari ini.

Shahrizat turut menyeru semua ahli Wanita Umno, terutama di peringkat akar umbi supaya mengekalkan semangat perjuangan selaku tulang belakang dalam parti.

Beliau juga mengucapkan terima kasih kepada lebih 1.3 juta ahli Wanita Umno kerana memberinya peluang, kepercayaan dan kesetiaan untuk memimpin pergerakan itu.

“Sokongan dan perpaduan ahli Wanita Umno yang memungkinkan saya menjalankan tanggungjawab dan tugas yang diamanahkan.

“Saya ingin memohon ampun dan maaf jika dalam saya menjalankan tugas selaku ketua Wanita Umno, saya terkasar bahasa atau tersilap langkah,” katanya.

Friday, 1 June 2018

RTM & Astro, Apa Yang Anda Perlu Tahu Tentang Hak Penyiaran Piala Dunia?

Apabila Menteri Komunikasi dan Multimedia, Gobind Singh mengumumkan bahawa RTM akan menyiarkan kejohanan Piala Dunia, ramai peminat bola sepak di negara kita bersorak gembira. Tak kurang juga ada yang menganggap ini sebagai pukulan maut kepada Astro.
Yalah, katanya buat apa nak langgan Astro lagi kalau boleh tengok Piala Dunia di RTM yang percuma. Dan apabila saham Astro jatuh 15% pada 28 Mei lalu, (kejatuhan tertinggi semenjak penyenaraiannya di Bursa pada Oktober 2012), ada penganalisis mengandaikan ianya adalah disebabkan pengumuman ini. Lebih-lebih lagi, Gobind Singh sendiri menekankan bahawa tujuan ini dilakukan adalah untuk menaikkan “rating”  penonton terarah kepada RTM.
Namun begitu, realiti dan hakikatnya adalah berbeza dari majoriti antara kita sangkakan. Ini selepas penerangan daripada pihak Astro sendiri berkenaan hak penyiaran ini.
Asasnya, hak penyiaran ini dimiliki oleh FIFA, yang kemudiannya mereka akan “appoint” beberapa syarikat untuk memasarkannya. Dan kemudian, syarikat-syarikat media akan berurusan dengan orang tengah ni untuk mendapatkan hak penyiaran Piala Dunia.
Menurut pihak Astro, ada dua jenis hak penyiaran perlawanan Piala Dunia ni. Satu, TV berbayar (Pay TV). Dua, percuma (“free-to-air”).
Bagi hak penyiaran bagi segmen TV berbayar di Malaysia ini dipegang oleh Astro. Hak ini bukanlah percuma saja mereka dapat. Ada bayaran yang bukan sedikit jumlahnya telah mereka keluar untuk membeli hak ni dari FIFA.
Hasilnya, mereka boleh menyiarkan 64 perlawanan Piala Dunia 2018. Dan salah satu cara untuk mendapatkan balik pulangan daripada ‘pelaburan’ ni, Astro pun juallah pakej Piala Dunia kepada rakyot Malaysia untuk melanggan. Selain daripada tu, Astro kutiplah pendapatan dari segi pengiklanan oleh syarikat-syarikat korporat.
Anda faham sampai ke bahagian ni? Ok, kalau faham sila teruskan.
Hak penyiaran bagi segmen percuma ini pula di bawah syarikat MLeague Marketing. Dan untuk kerajaan menyiarkan perlawanan Piala Dunia di RTM, mereka kena “nego” dulu dengan syarikat ini.
Pada Mac lepas, seorang jurnalis, Haresh Deol mendedahkan RTM telah ditawarkan untuk mendapatkan hak ini dengan harga RM31 juta. Jumlah ini adalah peningkatan sebanyak RM10 juta yang dikeluarkan oleh kerajaan bagi menyiarkan perlawanan Piala Dunia di RTM empat tahun dulu.
Jadinya, pihak tertinggi kerajaan (ketika itu) masih lagi ding dong ding dong pasal nak bagi kelulusan. Khabarnya, kerajaan (ketika itu) takut-takut nak “commit” untuk keluarkan jumlah perbelanjaan sebesar ini. Lagi pula, masa tu nak dekat Pilihan Raya Umum ke-14.
Oh ya, hak penyiaran bagi segmen percuma ini bukanlah meliputi semua 64 perlawanan seperti yang disangka oleh ramai peminat bola sepak. Hak penyiaran ni adalah meliputi sebilangan perlawanan sahaja. Daripada jumlah ini, hanya sebahagian saja boleh disiarkan secara langsung. Manakala selebihnya perlu disiarkan secara tertunda.
Kenapa jadi macam ni?
Ok. Secara logiknya, FIFA akan jaga geng-geng TV berbayar. Yalah, mahal kot geng-geng ini dah keluar duit. Maka FIFA pasti akan utamakan hak penyiaran TV berbayar berbanding hak penyiaran percuma. Dan di pihak TV berbayar pun dah “ready” siap-siap klausa untuk jaga kepentingan ‘pelaburan’ mereka daripada di’sailang’ oleh orang lain.
Sebab itulah, Gobind Singh sendiri umumkan RTM mungkin bakal siarkan 41 perlawanan Piala Dunia 2018 sahaja. Dan dari 41 ni, 27 daripadanya adalah siaran langsung. Manakala baki 14 lagi adalah secara tertunda.
Dan benda ni bukan baru pun. Sebelum ni, RTM juga tak dapat siarkan keseluruhan perlawanan Piala Dunia. Pada Piala Dunia 2014, RTM hanya siarkan 35 perlawanan, dengan 24 merupakan siaran langsung dan 11 lagi adalah siaran tertunda.
Jadi toksah lah mimpi dapat percuma nak tengok kesemua perlawanan Piala Dunia secara langsung dari RTM.
Untuk rekod, RTM ni dah siarkan kejohanan Piala Dunia sejak dari 1974 lagi. Cumanya, ada gangguan sikit pada tahun 1982 apabila negara di bawah pimpinan Dr Mahathir masa tu tak ada duit nak beli hak penyiaran ni. Jadinya, rakyat Malaysia dan syarikat korporat beramai-ramai menghulurkan dana untuk “support” RTM beli hak penyiaran ni.
Sekarang anda dah tahu?
Sumber:
New Straits Time, 2018, World Cup ‘competition’ pushes Astro shares down?
The Star, 2018, Two types of broadcasting rights
Haresh Deol, 2018, RTM still tackling pricey World Cup TV rights

Thursday, 31 May 2018

Petition Bantahan Penghapusan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)

Kami membantah sekeras-kerasnya menghapuskan peranan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia dalam Kerajaan pada hari ini, Jabatan ini sepatutnya ditambah baik dan bukannya di hapuskan !

sila beri sokongan anda untuk mendatangani petition ini

<<KLIK SINI>>

Dana Untuk Malaysia Pernah di lancar pada 1998

1. Pada 1998 Perdana Menteri Ke-4 Dato Seri Dr Mahathir Mohamad melancarkan “Dana Untuk Malaysia” oleh Pemuda BN.
2 Dana ini bertujuan agar rakyat bersama kerajaan untuk menyelamatkan negara dari krisis kewangan ketika itu.
3. George Soros adalah antagonis atau penjahat dalam drama 1998. Pasaran saham dan matawang negara jatuh teruk.
4. . Dalam krisis kewangan 1997/98, ketika rakyat diminta menyelamatkan negara, Petronas menyelamatkan syarikat Mirzan Mahathir sebanyak sekitar RM1 BILION.
5. Pada tahun tersebut juga Timbalan Perdana Menteri, Dato Seri Anwar Ibrahim dipecat.
6. 20 tahun, pada 2018, sekali lagi pasaran saham sedang menjunam, matawang juga jatuh dan Najib Razak adalah antagonis baharu.
7. Perdana Menteri Ke-7, Tun Mahathir Mohamad (orang yang sama) sekali lagi melancarkan tabung rakyat untuk selamatkan ekonomi negara.
8. Kita tunggulah apa pula hendak difaraid kali ini dan adakah Mahathir akan mensabotaj Anwar Ibrahim sekali lagi?

AB Jalil Backer


Klik Sini <<<>>>>

FIFA 18 Ramal Perancis Juara Piala Dunia 2018

Hanya beberapa minggu lagi sebelum piala dunia FIFA akan berlangsung. Pada 14 Jun sehingga 17 Julai, pastinya ramai yang akan bersengkang mata menyaksikan kejohanan yang hanya muncul 4 tahun sekali ini.

Untuk ‘menghangatkan’ lagi suasana, pihak EA Sports melalui permainan video paling terkenal di kalangan peminat bola sepak, FIFA 18 membuat ramalan awal untuk Piala Dunia FIFA 2018, dengan memilih skuad Perancis sebagai Juara.

Seperti yang peminat sedia maklum, skuad kebangsaan Perancis adalah antara yang terkuat dalam kejohanan kali ini. Nama-nama besar seperti Benzema tidak tersenarai walaupun membuat jaringan ketika perlawanan akhir Liga Juara-Juara hujung minggu lalu.

Untuk tahu betapa tepatnya ramalan EA Sports FIFA ini, Mereka meneka betul juara untuk tahun 2010 dan 2014 iaitu Sepanyol dan Jerman. Antara ramalan lain yan dibuat adalah Belgium akan menewaskan Brazil 2-0 di pusingan kedua, Sepanyol akan berada di tangga ketiga menewaskan Belgium 2-1 dan Perancis menewaskan Jerman di perlawanan akhir.

Jadi adakah ramalan EA Sports kali ini benar untuk 3 kejohan berturut-turut? Sama-sama kita nantikan.

Lee Chong Wei bukan pengarah syarikat restoran Raj’s Banana Leaf di Bangsar

Pemain badminton terkemuka negara, Datuk Wira Lee Chong Wei tidak lagi menjadi salah seorang daripada tiga pengarah syarikat restoran Raj’s Banana Leaf di Bangsar, demikian menurut kenyataan di Facebook restoran berkenaan.

Restoran itu diarah tutup selepas tersebar video pekerjanya mencuci pinggan dengan menggunakan air lopak di tepi jalan menjadi tular dan dikritik netizen atas sikap tidak bertanggungjawab terhadap kebersihan dan kesihatan pemiliknya.

Raj’s Banana Leaf menjelaskan individu yang dikatakan sebagai pemegang saham restoran berkenaan adalah “tidak benar dan tidak betul.”

“Individu terbabit tiada kaitan dengan pemegang saham syarikat atau restoran kami,” katanya, namun tidak pula menamakan individu terbabit.

Bagaimanapun, pihak pengurusan restoran terbabit mengakui Chong Wei pernah menjadi pengarah syarikat berkenaan, namun telah meletak jawatan sebagai pengarah sebelum kejadian itu lagi.

“Beliau sama sekali tidak terbabit dalam operasi seharian restoran,”’ kata kenyataan itu lagi.
Pihak berkuasa DBKL telah mengarah restoran itu ditutup.

Kredit –Sarawakvoice

Siaran World Cup RTM1 boleh mendapat pulangan RM 250 juta?



1. Menurut fakta rasmi dari laporan tahunan dikeluarkan oleh website rasmi RTM pada tahun 2014, TV1 hanya memperoleh pendapatan RM 15.6 juta sahaja sepanjang tahun 2014.

Dimana sebenarnya pada tahun yang sama juga RTM menyiarkan 24 perlawanan siaran langsung dan 11 perlawanan siaran tertunda FIFA WORLD CUP RIO 2014.

Total pendapatan (modal+untung) RTM pada tahun 2014 hanyalah RM 52 juta (Tv1 +Tv2).

Ini belum kita tolak kos dan untung yang datang dari rancangan-rancangan lain selain World Cup Rio 2014.

Agak-agak kalau tolak semua modal dan untung dari rancangan-rancangan selain world cup 2014 berapa lah agaknya untung bersih dari siaran World Cup 2014? Mungkin tak sampai RM 25 juta pun.

Kalau RM 25 juta pun tak sampai, inikan pula menurut perkiraan seorang individu yang entah siapa boleh menjana keuntungan RM 250 juta? biar betul

2. Akhbar Utusan bertarikh 25 Jun 2014, Menteri DS Shabery Cheek menyatakan RTM telah membelanjakan RM 20 juta untuk mendapat hak penyiaran World Cup 2014.

Jadi sekarang para pembaca rasa untung ke rugi membelanjakan RM 20 juta untuk pendapatan RTM pada tahun 2014 di atas? pendapatan itu modal + untung ya. Tolak modal untung entah berapa sahaja.

3. Astro pula pada tahun 2014, mencatat peningkatan keuntungan bersih sebanyak RM 129 juta berbanding tahun 2013, meningkat pendapatan 11 peratus dari tahun 2013. Salah satunya disebabkan World Cup Rio 2014.

Astro pun boleh hanya dapat kurang RM 129 juta, ini mamat mana pula kata RTM boleh dapat RM 250 juta?

4. Menurut sumber dari portal rasmi Kementerian Komunikasi dan Multimedia, pada tahun 2011 sahaja kos operasi RTM menelan belanja sebanyak RM 310.7 juta. Kalau benar sekalipun untung RM 250 juta, penyiaran World Cup 2018 tetap tidak mendatangkan keuntungan kepada RTM dan negara.

Tularkan fakta ini.

Sumber: Nizzal Syafiq
.

Sumber rujukan dari RTM, New Strait Times,The Star, & Utusan:

1. https://www.rtm.gov.my/penerbitan-sp.../2195-laporan-tahunan
2. https://www.nst.com.my/…/astro-scores-hat-trick-2014-world-…
3. https://www.thestar.com.my/…/two-types-of-broadcasting-rig…/
4. http://ww1.utusan.com.my/…/Tiada-lagi-siaran-percuma-Piala-…
5. http://kkmm.gov.my/index.php…

Berapa kos cabar keputusan ICJ dalam kes Pulau Batu Putih, soal peguam

PETALING JAYA: Putrajaya mesti mendedahkan kos ditanggung Jabatan Peguam Negara dalam memfailkan semakan terhadap dapatan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) berhubung kedaulatan Pulau Batu Putih, kata bekas presiden Majlis Peguam.

Ragunath Kesavan berkata, rakyat berhak tahu tentang kos terlibat dalam kerja-kerja persiapan kes, pelantikan peguam dan penempatan pegawai undang-undang Jabatan Peguam Negara di London.

Beliau berkata, Malaysia tidak seharusnya memfailkan semakan terhadap dapatan tersebut kerana ia tidak berbaloi.

“Apakah asas undang-undang permohonan semakan itu,” tanya beliau, dan menambah perkara itu tidak pernah dimaklumkan kepada orang ramai.

Semalam, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir berkata Batuan Tengah yang merupakan milik Malaysia dan terletak berdekatan dengan Pulau Batu Putih akan dibangunkan.


“Kita mahu membesarkan Batuan Tengah itu supaya kita boleh membentuk sebuah pulau kecil,” kata Dr Mahathir.

Dalam pada itu, Singapura dalam kenyataan semalam berkata, pada 28 Mei lepas Malaysia memaklumkan kepada ICJ untuk tidak meneruskan prosiding yang dimulakannya sebelum itu.

Kenyataan itu menyebut, Singapura memaklumkan kepada ICJ keesokan harinya ia bersetuju dengan permohonan Malaysia.

Tahun lepas, Peguam Negara, Tan Sri Apandi Ali berkata Malaysia melantik semula John Dugard sebagai hakim ad-hocnya di ICJ.

Singapura melantik, bekas presiden ICJ, Gilbert Guillaume, sebagai hakim ad-hoc bagi pihak negara itu.

Dalam pertikaian wilayah antara 2 negara berjiran itu pada 2007, Dugard mewakili Malaysia dalam panel 16 hakim ICJ yang mendengar kes, sementara Singapura diwakili Pemmaraju Sreenivasa Rao dari India.

Di bawah statut mahkamah, negara yang tidak mempunyai hakim warga negaranya sendiri dalam panel tersebut boleh melantik orang lain sebagai hakim ad-hoc mewakilinya.

Pada 12 Februari tahun lepas, Malaysia memfailkan permohonan semakan ke atas penghakiman ICJ bertarikh 23 Mei 2008 berhubung Pulau Batu Putih, Batuan Tengah dan Legeh Selatan.

Dalam permohonannya, Malaysia menyebut 3 dokumen yang baru-baru ini diubah status oleh United Kingdom bagi menyokong permohonan itu.

Apandi berkata, beliau akan mengetuai sepasukan 7 orang, termasuk 3 pakar asing.

Dalam keputusan majoriti 12-4, ICJ, di The Hague, memutuskan kedaulatan ke atas Pulau Batu Putih, seluas saiz separuh padang bola sepak, merupakan milik Singapura.

Ia juga dalam keputusan majoriti 15-1 berkata, kedaulatan ke atas Batuan Tengah dimiliki oleh Malaysia, sementara kedaulatan ke atas Legeh Selatan akan ditentukan oleh kedua-dua negara dalam perundingan mereka berhubungan sempadan perairan masing-masing.FMT

Kerajaan sukar urus kewangan tanpa hasil GST, kata laporan

KUALA LUMPUR: Keputusan memansuhkan GST mungkin membawa kesan buruk kepada kedudukan fiskal dan masa depan ekonomi Malaysia, menurut satu pendapat dalam akhbar Singapura, The Straits Times.

Editor bersekutu Straits Times, Vikram Khanna menyifatkan tindakan memansuhkan 6% GST langkah yang terdorong oleh “politik populis, bukan langkah ekonomi yang bijak”.

Katanya, ia juga akan mengehadkan kebolehan kerajaan melaksanakan agenda yang dilihat sebagai progresif dan inklusif.

Katanya, GST sudah lama dianggap oleh pakar ekonomi sebagai satu bentuk cukai pengambilan yang paling komprehensif, telus dan cekap. Ia ukuran fiskal terbaik Malaysia pernah laksanakan, katanya.

Katanya, dengan melaksanakan semula rejim cukai jualan dan perkhidmatan (SST), Malaysia kemungkinan besar akan mengalami defisit RM25 bilion sehingga RM30 bilion setiap tahun dari segi kutipan.



“Setakat ini, kerajaan Malaysia masih belum wujudkan sebarang langkah alternatif untuk menggantikan hasil yang akan hilang akibat pemansuhan GST.

“Ini akan membawa kesan negatif kepada kedudukan fiskal Malaysia dan juga hutang negara, yang mana menurut Menteri Kewangan Lim Guan Eng, sudah melebihi RM1 trilion, atau 80% daripada Keluaran Dalam Negara Kasar.

“Agensi penarafan kredit, Moody’s dan Fitch sudah memberi amaran, pemansuhan GST akan membawa ‘kredit negatif’ kepada Malaysia.”

Katanya, kerajaan merancang untuk menambah baik kedudukan fiskal dengan mengawal perbelanjaan, termasuk mempertimbangkan semula keutamaan projek-projek, meningkatkan kecekapan kerajaan dan mengurangkan pembaziran dalam sektor awam.

Bagaimanapun, Khanna berkata, potongan dalam perbelanjaan akan menjejaskan ekonomi Malaysia dengan merendahkan aktiviti ekonomi dan mewujudkan “kehilangan pekerjaan yang tidak wajar”.

Beliau juga berkata, kos memansuhkan GST akan turut memberi kesan pada “projek-projek lepas yang sepatutnya dibiayai oleh hasil lebih tinggi yang dijana GST, dan yang mana Malaysia tidak lagi akan mampu”.

Katanya, kerajaan mungkin terpaksa menaikkan tambang transit aliran massa (MRT) dan transit aliran ringan (LRT).

“Walaupun harga minyak hari ini yang agak tinggi, iaitu hampir AS$80 setong, akan memberikan Malaysia sedikit keselesaan fiskal dalam jangka masa pendek, hasil berasaskan minyak, seperti yang dilihat sejak 10 tahun lepas, mudah berubah dan tidak tentu. Malaysia tidak boleh bergantung kepada hasil minyak untuk jangka masa panjang.

“Selepas GST dimansuhkan, kerajaan akhirnya akan terpaksa mewujudkan cukai baru, sama ada pada pendapatan atau perolehan modal, atau mengenakan caj lebih tinggi pada pengguna.”

Khanna berkata GST juga dipersalahkan atas isu-isu lain seperti skandal kewangan berkaitan 1MDB dan Felda.

“Dalam minda sesetengah pengundi, isu-isu ini berkaitan: GST dilihat sebagai cara menutup kerugian hasil yang Malaysia hilang kerana salah urus dan korupsi.

“Cukai yang pada asasnya baik dari segi ekonomi sudah tercemar dan dipolitikkan.”

“Memansuhkannya mudah. Tetapi kini cabarannya adalah, kerajaan baru mempunyai tugas yang tidak menyenangkan untuk menguruskan kewangan Malaysia tanpa GST, dan tanpa langkah hasil alternatif yang sepadan,” katanya.

Wednesday, 30 May 2018

Jangan Jual Petronas






Barisan Nasional dan Umno tidak bersetuju dengan apa saja alasan jika kerajaan berhasrat menjual 25 peratus pegangan di dalam Petronas untuk melunaskan hutang yang sering dipolitikkan.

Menurut satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Unit Komunikasi Strategik Ibu Pejabat UMNO berkata, kerajaan sepatutnya memikirkan cara bagaimana untuk meningkat prestasi Petronas di dalam dan luar negara, di samping menambah pegangan asing dan menaikkan pendapatan, daripada mengambil jalan mudah mencari wang untuk mengkotakan janji-janji di dalam manifestonya.

“UMNO beranggapan Kerajaan PH tidak ada ahli yang dapat berfikir secara ‘outside the box’ atau di luar kotak bagi memenuhi janji manifesto ini, kecuali mengambil jalan mudah,” kata kenyataan itu.

“Kalaulah benar hasil jualan saham Petronas sebanyak RM200 bilion itu dikhaskan untuk membayar hutang negara, dari mana pula lebihan RM800 bilion akan diperolehi untuk mencukupkannya?” kata kenyataan itu lagi.

KENYATAAN PENUH

1. Rakyat Malaysia semakin bimbang dengan hasrat Kerajaan Pakatan Harapan yang semakin tidak ketentuan dalam membuat keputusan membabitkan ekonomi negara termasuk terperangkap dalam pelbagai cadangan pihak tertentu yang tiba-tiba timbul termasuklah menjual 25 peratus pegangan dalam Petronas bagi melunaskan hutang 1MDB dan hutang luar yang diwar-warkan RM1 trilion.

2. UMNO dan Barisan Nasional selari dengan kebimbangan rakyat dan kecewa jika Kerajaan PH terjerumus dalam tindakan tidak wajar dan bertindak di luar kawalan dengan menggunakan GLC atas kepentingan pihak tertentu.

3. Barisan Nasional dan Umno tidak bersetuju dengan apa saja alasan jika kerajaan berhasrat menjual 25 peratus pegangan di dalam Petronas untuk melunaskan hutang yang sering dipolitikkan.

4. Apa tujuan sebenar dan apakah maksud terlindung kepada hasrat yang dikemukakan secara tiba-tiba itu? Jika idea itu digunakan apakah kerajaan sudah ketandusan idea untuk mentadbir ekonomi Malaysia yang mendapat penarafan tinggi daripada agensi-agensi antarabangsa seperti Standard & Poor’s, Moody’s dan Fitch?

5. Berhentilah daripada mempolitikkan hutang negara. Menteri Kewangan, Lim Guan Eng sendiri mengesahkan bahawa hutang negara cuma RM686.8 bilion dan bukannya RM1 trilion.

6. Kerajaan sepatutnya memikirkan cara bagaimana untuk meningkat prestasi Petronas di dalam dan luar negara, menambah pegangan asing dan menaikkan pendapatan, daripada mengambil jalan mudah mencari wang untuk mengkotakan janji-janji di dalam manifestonya. Lebih malang ialah mewar-warkan jumlah hutang yang tinggi untuk menutup kegagalan dalam memenuhi permintaan rakyat.

7. UMNO beranggapan Kerajaan PH tidak ada ahli yang dapat berfikir secara ‘outside the box’ atau di luar kotak bagi memenuhi janji manifesto ini, kecuali mengambil jalan mudah.

8. Mereka gagal ataupun enggan mengiktiraf sasaran pertumbuhan ekonomi sebanyak 5.9 peratus, unjuran yang dibuat oleh Bank Dunia dan Tabung Kewangan Antarabangsa, enggan menerima hakikat bahawa aset 1MDB mampu membiayai hutangnya sendiri dan fakta bahawa defisit fiskal kita menurun daripada 3.0 peratus kepada 2.8 peratus.

9. Kalaulah benar hasil jualan saham Petronas sebanyak RM200 bilion itu dikhaskan untuk membayar hutang negara, dari mana pula lebihan RM800 bilion akan diperolehi untuk mencukupkannya?

10. Apakah PH bercadang pula menjual saham dalam dalam syarikat gergasi lain atau menswastakan sebahagian agensi yang ada? Apakah kerajaan akan menjemput penyertaan (atau lebih tepat lagi campur tangan asing) ke dalam syarikat berkaitan kerajaan (GLC) yang ada. Mungkin juga PH boleh memikirkan sebahagian pemilikan di dalam Khazanah Nasional dan Permodalan Nasional Bhd misalnya, dicagarkan pula kepada entiti asing.

11. Barangkali tenaga profesional di dalam PH hanya berfikir dalam ruang lingkup mereka sendiri, dan enggan berfikir secara rasional dengan ahli ekonomi antarabangsa. Bukankah ini cara mereka sebelum ini, iaitu meminta bantuan pakar asing?

12. Bagaimana pula seorang yang kes rasuahnya masih belum selesai, boleh bercakap mengenai rasuah 1MDB, hutang negara yang direka-reka angkanya dan soal unjuran ekonomi?

13. Kesediaan kerajaan menghapuskan GST yang setakat ini memperkukuhkan perolehan negara sebanyak RM44.3 bilion berbanding hanya RM 18 bilion di bawah SST tahun 2014 serta hutang PTPTN berjumlah RM45 bilion, mencerminkan betapa hutang RM1 trilion rekaannya tidak langsung memberi kesan negatif kepada rakyat dan negara.

14. Dalam pentadbiran Barisan Nasional sebelum ini, hutang kerajaan diurus dengan baik. Kerajaan Barisan Nasional sebelum ini belum pernah gagal melunaskan pembayaran hutang dan pada masa yang sama mampu memacu perkembangan ekonomi negara dengan pesat.

15. Oleh itu, berhentilah segera sandiwara ini supaya FDI tertinggi dalam sejarah diraih oleh Barisan Nasional dahulu tidak terus ditarik keluar, pasaran saham menjunam dan nilai matawang terus jatuh. Rakyat pasti tidak mahu seolah-olah kerajaan hanya wujud untuk memperkudakan isu ini. Janganlah menyembunyikan kelemahan kerana kelemahan yang ada ini mudah dihidu oleh rakyat.

Unit Komunikasi Strategik Ibu Pejabat UMNO
KUALA Lumpur
28 Mei 2018

RM40j untuk Piala Dunia: Kerajaan sumbat gol sendiri, kata GERAKAN

Sukar dipercayai!

Itulah reaksi Ketua Pemuda Gerakan Tan Keng Liang selepas mendengar pengumuman kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) memperuntukkan RM40 juta untuk membeli hak penyiaran Piala Dunia 2018 di RTM.

Beliau berkata barangkali itulah sebabnya kerajaan perlu mewujudkan tabung bagi rakyat Malaysia memberi sumbangan untuk meringankan hutang negara.

"Kerajaan HARAPAN hari ini meminta rakyat menyumbang dalam tabung untuk membantu kerajaan.

"Hari ini kerajaan juga mengumumkan ia akan menggunakan sehingga RM40 juta untuk membeli hak penyiaran Piala Dunia. Tiba masanya untuk rakyat Malaysia berfikir semula.

"Saya ingin bertanya adakah tabung itu berkaitan dengan siaran Piala Dunia di RTM? Saya ingat kerajaan ingin jimatkan wang?" katanya di Twitter.

Terdahulu, Menteri Komunikasi dan Multimedia Gobind Singh Deo berkata RTM akan menyiarkan 41 daripada 64 perlawanan kejohanan Piala Dunia - 27 perlawanan secara langsung manakala 14 perlawanan lain melalui siaran tertunda.

Gobind berkata kabinet menetapkan RM40 juta sebagai harga siling untuk membeli hak penyiaran itu.

Beliau juga berkata penaja akan menyerap sebahagian besar daripada kos.

Mesyuarat kabinet hari ini juga memutuskan untuk mewujudkan Tabung Harapan malaysia - usaha khas bagi membolehkan rakyat Malaysia membantu mengurangkan beban hutang negara.

“Kita akan tubuhkan Tabung Harapan Malaysia untuk terima derma rakyat untuk membantu kedudukan kewangan negara.

“Kita alu-alukan sikap patriotik mereka ini kita ucap terima kasih kepada mereka untuk tentukan derma ini sampai kepada pihak yang bertanggungjawab dalam kerajaan. Maka kerajaan tentukan semua derma ini diberi kepada kementerian berkenaan," kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

HSR: Kerajaan digesa bersikap telus dalam keputusan untuk membatalkan projek tersebut - Najib Razak




1. Projek keretapi laju HSR Singapura – Kuala Lumpur bukan diilhamkan hanya berdasarkan kepada keputusan yang dibuat oleh satu negara sahaja. Keputusan untuk projek ini dibuat berdasarkan kepada kajian terperinci terhadap manfaat dari kos yang dibuat oleh kedua-dua pihak bertahun lamanya yang turut membuktikan wujud manfaat sosial dan ekonomi bagi kedua-dua negara.

2. Projek ini mempunyai potensi untuk membentuk masa depan dan bagaimana kita dapat bekerjasama bagi faedah bersama. Kajian turut menunjukkan Malaysia adalah penerima manfaat utama bagi projek ini memandangkan majoriti landasan adalah di negara ini. Menggabungkan secara integrasi dua bandar utama dan ekonomi di Asia Tenggara akan menghasilkan manfaat yang besar yang melangkaui jualan tiket dan kos bagi infrastruktur itu.

3. Ia adalah sebahagian daripada agenda transformasi dan visi kita untuk Malaysia baharu yang akan mewujudkan industri baharu, kaedah baharu untuk kerjasama antara dua negara, meningkatkan pekerjaan berpendapatan tinggi dan gaya serta taraf hidup lebih baik untuk semua rakyat.

Ia juga akan mewujudkan satu pusat pertumbuhan baharu dan memberi nafas baharu kepada bandar seperti Batu Pahat, Muar, Ayer Keroh, Melaka dan Seremban di mana manfaat berganda daripada projek ini adalah sangat besar.

4. Pada ketika kita memahami bahawa ia adalah prerogatif kerajaan baharu Pakatan untuk membatalkan projek ini, saya kecewa dengan keputusan terburu-buru untuk membatalkan projek ini dan menggesa kerajaan untuk bersikap lebih telus dan mengadakan rundingan sebelum membuat apa-apa keputusan kerana ia akan memberi kesan kepada masa depan ekonomi, peluang pekerjaan dan jenis pekerjaan untuk rakyat Malaysia.

Saya turut merasakan adalah menjadi tanggungjawab saya untuk memberi pencerahan bagaimana keputusan dibuat kerajaan BN terdahulu bersama kerajaan Singapura bagi projek ini.


5. Pertama, kerajaan baharu mendakwa kos projek ini adalah RM110 bilion. Jawatankuasa bersama Malaysia – Singapura, sehingga awal tahun ini telah mengunjurkan kos bagi projek ini adalah kira-kira RM72 bilion, termasuk pengambilan tanah dibayar kepada rakyat Malaysia, berasaskan kepada penilaian antarabangsa yang dilakukan dan dikemukakan sebelum ini.

6. Kos sebenar hanya diketahui apabila tender sepenuhnya bagi merekabentuk, membina, pembiayaan dan penyelenggaraan kesemua stok guling (rolling stock) dan aset keretapi HSR, yang dijangka ditutup sepenuhnya pada 28 Disember, 2018.

7. Sehubungan dengan itu, kerajaan seharusnya memberitahu kita bagaimana mereka memperolehi angka RM110 bilion? Adakah angka ini juga dinaikkan atas dasar politik sebagaimana dilakukan terhadap angka RM1 trilion bagi ‘hutang negara?’

8. Saya juga terkejut dengan kenyataan Tun Mahathir yang menyatakan bahawa Malaysia tidak mendapat pulangan sesen pun daripada projek HSR.

9. Realitinya, projek infrastruktur seperti HSR ini, membawa pulangan dan manfaat dalam bentuk kenaikan nilai hartanah, kepesatan ekonomi setempat, pemindahan teknologi, peluang pekerjaan pendapatan tinggi, kemasukan tenaga pakar ke dalam negara dari Singapura serta pelancongan.

10. Saya mahu bertanya kepada Dr Mahathir apakah projek-projek Lebuhraya Pan Borneo dan Lebuhraya Central Spine Road yang tiada tol, projek LRT, MRT dan monorel mendapat pulangan dari hasil tiket sahaja? Sudah tentu tidak.

11. Projek-projek infrastruktur ini mendatangkan pulangan kepada negara dari segi kepesatan ekonomi. Kerajaan akan meraih pendapatan daripada cukai yang diperoleh daripada ekonomi yang lebih rancak. Manakala, rakyat pula mendapat kemudahan dan peluang pekerjaan kerana dapat berhubung dengan mudah.

12. Rasional yang sama digunakan dalam pembinaan HSR ini. Untuk pengetahuan rakyat Malaysia, laluan penerbangan Kuala Lumpur Malaysia adalah yang tersibuk di dunia. Terdapat permintaan yang luar biasa terhadap perjalanan Kuala Lumpur-Singapura ini. Kerana itulah HSR ini sebenarnya sangat menguntungkan negara.

13. Saya juga ingin bertanya adakah agensi terlibat dengan projek ini sudah diberi ruang untuk membentangkan kes mereka kepada kabinet dan Majlis Penasihat Kerajaan? Adakah kajian impak ekonomi dan penilaian impak alam sekitar sudah dibentangkan dan dipertimbangkan? Bolehkah kajian ini kini didedahkan kepada umum?

Unjuran yang terkandung dalam laporan berkenaan yang pernah saya lihat menunjukkan manfaat ekonomi sehingga RM650 bilion bagi GNI sehingga 2069. Manakala akan wujud 110,000 peluang pekerjaan dan ia diunjurkan akan meningkat sehingga 442,000 menjelang 2069. Untuk lebih telus, laporan ini seharusnya ditunjukkan kepada orang awam sebagaimana dilakukan kerajaan BN sebelum ini ketika laporan dipamerkan kepada orang ramai untuk maklum balas.

14. Adakah pembatalan ini adalah keputusan seorang sahaja? Saya difahamkan Menteri Pengangkutan baharu telah membuat kenyataan bahawa projek HSR ini tidak pernah dibincangkan dalam kabinet manakala Menteri Kewangan baharu enggan memberi ulasan tentang pembatalan projek HSR ini.

15. Projek HSR ini adalah projek jangka panjang dengan pelaburannya akan dapat diperolehi kembali pada dekad mendatang, dari pertumbuhan trafik selain kesan limpahan manfaat ekonomi berkaitan projek ini.

16. Impak ekonomi dari projek HSR ini juga turut mengambil kira analisa kewangan dan laporan Bank Dunia bagi unjuran pertumbuhan KDNK Malaysia tahun ini dan beberapa tahun akan datang.

17. Dengan pembatalan projek ini, prospek pertumbuhan KDNK Malaysia akan menyusut dan pertumbuhan peluang pekerjaan akan terencat? Kerajaan baharu perlu mengambil kira faktor ini dan mempunyai langkah pilihan bagi mengisi jurang kekurangan ini.

18. Zaman kini sudah berubah dan ekonomi hari ini lebih sofistikated dari dulu dan adalah mengecewakan jika Perdana Menteri gagal melihat pulangan projek ini sebagai pemangkin ekonomi seperti HSR ini di luar skop hasil jualan tiket sahaja. Jangan membuat keputusan semata-mata kerana dendam kesumat terhadap individu ataupun Kerajaan Barisan Nasional. Keputusan yang dikaburi emosi hanya akan merugikan rakyat.